Tuesday, 4 November 2014

Alat Pengarangan

Menggunakan Alat Pengarangan Dalam Pengajaran Bahasa Melayu
      Alat pengarangan merupakan alat bertanggungjawab untuk menggabungkan data supaya ia dapat dipersembahkan untuk pembelajaran, latihan mahupun untuk hiburan. Pengarangan atau (authoring) merujuk kepada pengaturcaraan yang dibuat oleh bukan pengaturcara (programming by non-programmers). Alat pengarangan merujuk kepada perisian yang akan digunakan. Selain itu, juga alat pengarang ini merupakan satu alat yang digunakan untuk mengarang atau menghasilkan sesuatu karangan.

Jenis-jenis alat pengarangan
i)    Perisian Alat pengarangan
ii)   Linkway
iii)  Language Plus
iv)  Scala
v)  Toolbook
vi)  Authorware
vii) ComIL

Aplikasi penyuntingan bahan Bahasa Melayu dengan menggunakan alat pengarangan. (langkah2)

i. Mengumpul maklumat atau bahan dari internet
ii. Masukkan maklumat dalam alat pengarangan
iii. Memulakan semakan maklumat dan bahan dari internet
iv. Memadam maklumat yang tidak berkaitan.
v. Simpan data

Perspektif Alat Pengarangan
1. ALATAN (TOOLS)
Pakej perisian yang mengarang produk multimedia.
Termasuk pengaturcaraan (C++) dan perisian grafik (Photoshop).

2. PRODUK (ATAU APLIKASI)
Hasil dari gabungan kandungan/prosedur dengan menggunakan alat pengarangan.

3. PEMBANGUN
Pengaturcara (programmer), pengarang (author) multimedia dan pereka (designer) produk multimedia.

4. PENGGUNA
Pelanggan yang menggunakan produk multimedia.

Aplikasi Penyuntingan Bahan Bahasa Melayu dengan Menggunakan Alat Pengarangan

Bahan ini boleh mengikuti langkah-langkah penyuntingan bahan. Antara langkah-langkah berikut tersebut ialah :
(i) Mengumpul bahan dari Internet 
(ii) Memasukkan maklumat dalam alat pengarangan 
(iii) Memulakan semakan
(iv) Memadam maklumat tidak berkaitan 
(v) Simpan maklumat atas talian


Jenis-jenis Alat Pengarangan

i) Adobe Flash Player
ii) Microsoft Office Word
iii) Blogger
iv) COMIL


Kriteria Pemilihan Alatan

FUNGSI
Pemahaman yang lengkap bagaimana produk akan terhasil, selalunya bergantung kepada pandangan dari pengguna.

KANDUNGAN
Format, bilangan atau jenis data yang akan digunakan di dalam produk tersebut.

PERKAKASAN
Platform perkakasan yang dijangka untuk ‘run’ produk.
Ia juga meliputi keperluan paparan dan juga kemudahan audio dan video.

PERISIAN
Keperluan perisian seperti system pengendalian (operating system) ataupun antara muka dengan perisian lain seperti pangkalan data.

PERSEMBAHAN
Kelajuan dan keberkesanan yang dijangka semasa menggunakan produk.
Selalunya memerlukan ruang storan yang besar kerana menyimpan data yang terdiri dari pelbagai media.


ANTARA MUKA PENGGUNA
‘screen layout’, persembahan data, kedudukan kawalan dan visual kepada pengguna.
Antara muka pengguna bergantung kepada kebolehan pengguna itu sendiri.
Jadi, pembangun perlu tahu setakat mana pengetahuan atau kemahiran pengguna.
Jika pengguna kurang mempunyai pengetahuna komputer, antaramuka mestilah mudah dan ringkas.

PANGKALAN DATA
Pembangun perlu tentukan samada produk memerlukan pangkalan data atau tidak.
Ini selalu bergantung kepada bilangan data yang perlu disimpan di dalam produk.

‘MAINTENANCE AND UPDATE’
Kebanyakan produk multimedia sentiasa berubah dan dikemaskini kandunganya.

Maka ia memerlukan sokongan sepanjang masa supaya pengguna tidak bertukar ke produk yang lain

No comments:

Post a Comment