Menggunakan Alat Pengarangan Dalam Pengajaran Bahasa Melayu
Alat
pengarangan merupakan alat bertanggungjawab untuk menggabungkan data supaya ia
dapat dipersembahkan untuk pembelajaran, latihan mahupun untuk hiburan.
Pengarangan atau (authoring) merujuk kepada pengaturcaraan yang
dibuat oleh bukan pengaturcara (programming by non-programmers). Alat
pengarangan merujuk kepada perisian yang akan digunakan. Selain itu, juga
alat pengarang ini merupakan satu alat yang digunakan untuk mengarang atau
menghasilkan sesuatu karangan.
Jenis-jenis alat
pengarangan
i) Perisian Alat pengarangan
ii) Linkway
iii) Language Plus
iv) Scala
v) Toolbook
vi) Authorware
vii) ComIL
ii) Linkway
iii) Language Plus
iv) Scala
v) Toolbook
vi) Authorware
vii) ComIL
Aplikasi penyuntingan
bahan Bahasa Melayu dengan menggunakan alat pengarangan. (langkah2)
i. Mengumpul maklumat atau bahan dari internet
ii. Masukkan maklumat dalam alat pengarangan
iii. Memulakan semakan maklumat dan bahan dari internet
iv. Memadam maklumat yang tidak berkaitan.
v. Simpan data
i. Mengumpul maklumat atau bahan dari internet
ii. Masukkan maklumat dalam alat pengarangan
iii. Memulakan semakan maklumat dan bahan dari internet
iv. Memadam maklumat yang tidak berkaitan.
v. Simpan data
Perspektif Alat
Pengarangan
1. ALATAN (TOOLS)
Pakej perisian yang mengarang produk multimedia.
Termasuk pengaturcaraan (C++) dan perisian grafik
(Photoshop).
2. PRODUK (ATAU APLIKASI)
Hasil dari gabungan kandungan/prosedur dengan menggunakan
alat pengarangan.
3. PEMBANGUN
Pengaturcara (programmer), pengarang (author) multimedia
dan pereka (designer) produk multimedia.
4. PENGGUNA
Pelanggan yang menggunakan produk multimedia.
Aplikasi Penyuntingan
Bahan Bahasa Melayu dengan Menggunakan Alat Pengarangan
Bahan ini boleh mengikuti langkah-langkah penyuntingan
bahan. Antara langkah-langkah berikut tersebut ialah :
(i) Mengumpul bahan dari Internet
(ii) Memasukkan maklumat dalam alat pengarangan
(iii) Memulakan semakan
(iv) Memadam maklumat tidak berkaitan
(v) Simpan maklumat atas talian
Jenis-jenis Alat
Pengarangan
i) Adobe Flash Player
ii) Microsoft Office Word
iii) Blogger
iv) COMIL
Kriteria Pemilihan
Alatan
FUNGSI
Pemahaman yang lengkap bagaimana produk akan terhasil,
selalunya bergantung kepada pandangan dari pengguna.
KANDUNGAN
Format, bilangan atau jenis data yang akan digunakan di
dalam produk tersebut.
PERKAKASAN
Platform perkakasan yang dijangka untuk ‘run’ produk.
Ia juga meliputi keperluan paparan dan juga kemudahan audio
dan video.
PERISIAN
Keperluan perisian seperti system pengendalian (operating
system) ataupun antara muka dengan perisian lain seperti pangkalan data.
PERSEMBAHAN
Kelajuan dan keberkesanan yang dijangka semasa menggunakan
produk.
Selalunya memerlukan ruang storan yang besar kerana
menyimpan data yang terdiri dari pelbagai media.
ANTARA MUKA PENGGUNA
‘screen layout’, persembahan data, kedudukan kawalan dan
visual kepada pengguna.
Antara muka pengguna bergantung kepada kebolehan pengguna
itu sendiri.
Jadi, pembangun perlu tahu setakat mana pengetahuan atau
kemahiran pengguna.
Jika pengguna kurang mempunyai pengetahuna komputer,
antaramuka mestilah mudah dan ringkas.
PANGKALAN DATA
Pembangun perlu tentukan samada produk memerlukan pangkalan
data atau tidak.
Ini selalu bergantung kepada bilangan data yang perlu
disimpan di dalam produk.
‘MAINTENANCE AND UPDATE’
Kebanyakan produk multimedia sentiasa berubah dan
dikemaskini kandunganya.
Maka ia memerlukan sokongan sepanjang masa supaya pengguna
tidak bertukar ke produk yang lain
No comments:
Post a Comment